Afrika stili: Özgürlükle birlikte moda yeteneği geldi

OgreMan

Global Mod
Global Mod
Yıllar önce Los Angeles’taki Beverly Center’daki Hugo Boss’ta satış elemanı olarak çalıştım. Mağazanın taşıdığı her şeyi sattım: valiz, aksesuar, iç çamaşırı, giysi. Ama en çok zevk aldığım şey erkek takım elbise satmaktı çünkü iyi bir takım elbise çoğu zaman dönüştürücüdür. Unutulmaz görünen bir adam dükkana girdi ve ardından, sivri yakalı, iyi dikilmiş, iki düğmeli, tek sıra düğmeli bir lacivert takım elbise giydikten sonra, başarılı ve yetenekli görünüyordu. Yeniye giden yolda”Afrika modasıBrooklyn Müzesi sergisinde harika bir şeye, bir bireyin yeniden tasarlanmasından çok daha şaşırtıcı bir şeye tanık oluyormuşum gibi hissettim. Neredeyse tüm kıtanın sömürge yönetiminden sıyrıldığı ve onunla birlikte gelen ve dünya sahnesine çıkan kıyafetlerin dönüştüğü tarihi döneme taşınmış gibi hissettim.

Başlangıçta, bu kapsamlı değişiklik, 20. yüzyıl Afrika’sının kurtuluş mücadelelerinin önemli anlarını detaylandıran metin ve belgesel fotoğraflardan oluşan bir zaman çizelgesine sahip bir duvarı işaret ediyor. 1957’de Gana Cumhuriyeti’nin kuruluşu gibi önemli törenlerin film kayıtları video monitörlerde gösteriliyor. 54 Afrika ülkesinin bayrakları, nişanları ve hanedanlık armaları bitişikteki bir duvarda açıklanıyor. Sergi, kasıtlı olarak bağımsızlık hareketinin tarihinde geçiyor gibi görünüyor; Christine Checinskaorijinal sergiyi organize eden ekibe liderlik eden küratör Victoria ve Albert Müzesi Londra’da izleyicilerin giysinin “politik bir boyutu” olduğunu anlamalarının kendisi için çok önemli olduğunu söyleyerek bunu doğruladı.

Sergi kataloğunda Checinska, Tunus ve Fas’ın 1956’da Fransız kontrolünden kurtulduğunu ve bir yıl sonra Gana’nın Britanya’dan kurtulduğunu yazıyor. Daha sonra, 1960 yılında, 17 Afrika ülkesi, o zamanı tarihe “şu” olarak yerleştirmek için sömürge yönetiminden kurtuldu.Afrika yılı.Checinska, “Radikal sosyal ve politik yeniden yapılanma, kıta genelinde bir kültürel rönesansı tetikledi” diye yazıyor. “Moda, müzik ve görsel sanatlar, daha önce marjinalize edilmiş gelenekleri benimsedi ve geleceğin kendi kendini yönetmesine yönelik yenilikçi biçimler yarattı.”


Özyönetimin her zaman akıllı siyasi liderlik veya vatandaşların çoğunluğuna fayda sağlayan politikalarla sonuçlanmadığının kabul edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Yine de, bir zamanlar sömürge yönetimi tarafından engellenen bazı ülkeler kendi ayakları üzerinde durmayı öğrendiler.


Organizatörler, müzenin Afrika sanatı küratörü Ernestine White-Mifetu ve Annissa Malvoisin’e göre, yerli Afrikalılara özgü kültürel pratiklerin ve biçimlerin bu canlanması ve yeniden ortaya çıkışı, “Afrika Modası”nın Brooklyn versiyonunda genişletilmiş bir rol oynuyor. Burada bir postdoc. Şu anda, yaklaşık 130 giysi, tekstil ve mücevher dahil olmak üzere 300 nesnenin yanı sıra müzenin koleksiyonlarından 50’den fazla eser içeriyor. Bu gösterinin küratörleri, 60’lar ve 70’lerde kıtadaki dört büyük festivalin daha fazla belgesel görüntüsünü ekledi: Birinci Dünya Siyahi Sanatlar Festivali (FESMAN) 1966’da Dakar’da; Kinşasa’daki Zaire 741974; bu Pan-Afrika Kültür Festivali 1969’da Cezayir’de (PANAF); ve ikinci Dünya Siyah ve Afrika Sanat Festivali (FESTAC) 1977, Lagos’ta.


Burada da bu tarih ve mirasıyla ilgili klasik kitaplardan oluşan derme çatma bir kütüphane var. İçeri girdiğimde ziyarete gelen Lagos’ta Son Gün’ün yazarı Marilyn Nance’in FESTAC etkinliklerinin çerçeveli, duvar boyutunda fotoğrafları vardı. Karmaşık bir şekilde sarılmış kente elbiseleri giyen kadınlar ve dekoratif bacak bağları olan kabile kıyafetleri içindeki erkeklerle tam bir tezat oluşturan, çan dipli bembeyaz bir takım elbise içinde Stevie Wonder’ın da yer aldığı dört fotoğraflık bir diziye baktım. Brooklyn’li Nance, kendisi de dahil olmak üzere New York’tan yaklaşık 200 siyah Amerikalı’nın, bunun son derece önemli bir olay olacağını bilerek Lagos’a gittiğini söyledi.

Bu yinelemenin V&A şovundan farklı yönlerinden birini duyabiliyordum. Galeriden galeriye giderken müzik beni takip etti. Malvoisin, galeri alanında temsil edilen her dönem için trend olan şarkıları yansıtan – QR koduyla erişilebilen – bir çalma listesini dikkatlice seçtiklerini açıkladı: chaabi, arap pop, hip-hop, afrobeat, highlife, jazz, kora ve daha fazlası . (Gösteride yalnızca küçük bir seçki duyulacak, bu yüzden bağlantıyı kullanın.) Müzik, sergilenen giysi ve aksesuarlarla eşleşen bir coşku teması üzerinden ilerliyor.


Şaşırtıcı ve merak uyandıran kumaşlar, aksesuarlar ve giysilerle bu şovun fazlasıyla güzel olduğunu söylemeliyim. Bu gösterinin neredeyse bir inç’i bekleniyor veya klişe. Gana’dan Kofi Ansah, Mali’den Chris Seydou ve Nijerya’dan Shade Thomas-Fahm gibi önemli orta yüzyıl tasarımcılarının resimlerini içeren vitrinlerin yer aldığı giyim sergilerinde tarih dersi devam ediyor. (Thomas-Fahm, siyah kareler ve koyu sarı köşeli çift ayraçlarla vurgulanan muhteşem bir altın cüppe giyiyor. Bunu giyen hiç kimse haber vermeden işine gidemez.)


Bu ekranların arkasında, Afrika’daki zamanın ve mekanın yenilikçi ruhunun Avrupa kaynaklarından yararlanıyor gibi görünen koleksiyonlarda ifade edildiği güncel podyum gösterilerinin bir monitörü var. Buradaki harika çalışmaları anlatmak için çok fazla tasarımcı var ama Kenyalı tasarımcıdan bahsetmeye değer. Ami Doshi ŞahSalt of the Earth koleksiyonunda, kullanıcının sırtından aşağıya doğru uzanan uzun deri veya kumaş kuyruğu olan altın ve yeşil metal bir gerdanlık tasarlayan mücevherlerde.

Yakındaki bir vitrinde inzuki, Genç bir Ruandalı marka, açık bir şekilde geleneksel sepet tasarımından ilham alan, akuamarin, koyu turuncu, pembe ve daha fazlasından birbirine kenetlenen bantlardan oluşan örgülü bir sepet yaka kolye sunuyor. Burada, gündelik olan abartılı hale gelir. Bu bölüm, Firavun hanedanlarından altın yüzükler ve Güney Afrika’dan 20. yüzyılın başlarına ait boncuk işleri dahil olmak üzere Brooklyn Müzesi koleksiyonundaki nesnelerle tamamlanmaktadır.


Şov fetişleştirmiyor ama süreçler hakkında konuşmaktan da kaçınmıyor. Bir elbisenin kesilmiş kağıt modelinden tuvalet modeline ve bitmiş giysiye kadar üç aşamasını gösteren çok sayıda manken vardır. Katungulu MwendwaKatush serisi Kenya, Nairobi’deki ev stüdyolarında tasarlandı. Artsi IfrahGeçen yıl Fashion Trust Arabia’nın gece kıyafeti ödülünü kazanan ve merkezi Fas’ta bulunan , tamamen maksimalist katmanlar, desenler, drapeler ve malzemelerden oluşan gösterişli giysiler yaratıyor. Güney Afrikalı tasarımcı Luhanyo Mdingi keçeli tiftik, yün ve akrilikten cinsiyeti belli olmayan kişiler için uyumlu ceketler ve eşofmanlar ile vücut için eşarp görevi gören eşarplar üretiyor.


Karmaşık tasarımla karıştırılan, aşağıdaki gibi sanatçılar tarafından sokak fotoğrafçılığı Sarah Vaiswa, Trevor Stuurman ve insanların sokakta ne giydiklerini ve kıyafetlerinin buradaki daha uygun modalardan daha az yaratıcı ve cüretkar olmadığını gösteren Stephen Tayo. Malians Seydou Keïta ve Malick Sidibé gibi Legerdemain sanatçılarının stüdyo fotoğrafları var. Yepyeni bir ülkenin şafağında bir kariyere başlamak ve bu yükselen ve yükselen güzelliği belgelemek nasıl olurdu? Heyecan verici olmalı. Ve daha gösteriyi sonlandıran büyük dairesel salona ulaşmadan hepsi beni karşıladı.

Bu galeride, diasporanın dört bir yanından çağdaş tasarımcıların büyüleyici bir çalışma seçkisiyle yaklaşık 40 manken sergileniyor, örneğin: eylaf osman, baba karşıt, Kardeş Vellies ve kurucusu aurora james, christopher john rogers, Ve Stüdyo Bir Seksen Dokuz Afrika’nın nasıl küresel bir ayak izine sahip olduğunu göstermeyi amaçlayan bölümde. Marisa Guthrie’ye göre, kendisi için yazıyor. Günlük bayan giyim: “Afrika doğumlu tasarımcıların katkıları moda endüstrisinde zaten belirgindir, ancak sergi muhtemelen bu mirasın ilk tam olarak tanınmasıdır.”


Gösteri, V&A’dan Checinska’nın sözleriyle, “anlatı potansiyeli olan moda tiyatrosundan ilham aldı: aksesuarlar aracılığıyla kimliklerin oluşturulması ve sahnelenmesi.” Seçkin bir şekilde sunabilirdi, daha önce kaçmış olan bir zarafeti somutlaştırabilirdim. Ben. Ancak bu sergi, bireysel kimlikleri yorumlamaktan çok daha fazlasını içeriyor. Brooklyn’de (ve Londra’da) temsil edilen moda yeteneklerini birleştiren şey, el ele giden politik ve estetik bir aracı uygulama ihtiyacıdır.

Ajans, ifade edilmediği sürece neredeyse hiçbir şey ifade etmez. Temsile sahip olmak, dünyada kişinin hayal gücü ve entelektüel yeteneğinin sınırları dahilinde hareket etmek anlamına gelir. Başkasının markası için, başkasının uygun tasarım fikri için satış elemanı olarak çalıştığımı hiç hissetmedim.


Bunu düşünerek, gösterinin sonunda, Waiswa’nın sokaktaki insanların kıyafet ve müzik değiş tokuşunu içeren bir “ikincil toplantısına” katıldığı fotoğraflarına daha yakından bakmak için geri döndüm. Bir portre, saçları iki burgulu örgü halinde arkadan bağlanmış ve iki ekli deri kemerden oluşan bandeau korsaj giyen bir kadını göstermektedir. Belinde altın panter tokalı ince turuncu bir kemer var. Ekteki fotoğrafta, üç genç adam eklektik bir desen ve inci takı karışımı takıyorlar. Biri kırmızı beyaz çizgili bir tulum giyiyor; bir başkası ise umber çiçekli pantolonları kırmızı bir ceketle kombinliyor. Üçüncü birleştirilmiş yatay şerit dikey şeritlerle. Moda perakendeciliğinde çalışırken, kişisel tarzımda bu kadar cesur, bu kadar bireysel olabileceğim hiç aklıma gelmemişti.

Halihazırda var olan her şeyi kullanan bu çalışkan yenilik ruhu ve geleceğe dair amansız iyimserlik sergi boyunca hissediliyor. Africa Fashion, sadece iyi giyinmenin değil, iyi giyinebilmenin de her zaman önemli olduğunun bilincindedir.

Afrika modası

22 Ekim’e kadar Brooklyn Museum, 200 Eastern Parkway, Brooklyn, New York’ta; brooklynmuseum.org.
 
Üst