Eski sanat mı yoksa trend belirleyen moda mı? Her ikisi de, diyor üst düzey bir batik tasarımcısı

OgreMan

Global Mod
Global Mod
Josephine Komara depresyondaydı. Yakın zamanda boşandı. Küçük bir eve taşınmıştı. Abajurlar için kumaş tedarik etme işi kazançlıydı ama yerine getirilmemişti. Bayan Komara şarabını yudumladı ve bir sigara içti. Yere çöktü ve ellerini antika Endonezya kumaşlarıyla dolu iki tahta kutuya daldırdı.

Bayan Komara geçenlerde bir sandığın Java adasından batik desenler içerdiğini ve diğer sandığın Endonezya’nın dış adalarından ayrıntılı dokumalar içerdiğini hatırladı. Daha fazla şarap içti, Endonezya sigarasının karanfil kokulu dumanını içine çekti ve 17.000’den fazla adadan oluşan bir ulusun mirasını nasıl zenginleştirebileceğini düşündü.

Yaklaşık kırk yıl önceki o melankolik geceden bu yana Bayan Komara, modern bir Endonezya silüeti yaratmak için farklı tekstil geleneklerini farklı bir estetikle birleştirerek eski bir sanatı yeniden hayal etti. BINhouse moda evi için yaptığı batik ve diğer tasarımları, girift ve güzel olan, ancak geleneğe o kadar kök salmış ki, ağırbaşlılığın sınırında olan bir kültürel ifadeyi dönüştürdü.

Obin takma adıyla tanınan Bayan Komara, BINhouse batik boyanın güzelliğini yaymada küresel bir güç haline geldiğinden artık hayatını abajurlara dayanmıyor.


“Endonezya’yı sevmiyorum. Endonezya’ya aşığım,” dedi Bayan Komara, bir pembe dizi aktörünün gırtlaktan gelen tutkusuyla “içeride” oyalanarak. “Benim için ürettiğimiz Endonezya kumaşı canlı, konuşuyor, bu ülke hakkında konuşuyor, başka hiçbir yerde olmayan belirli bir nabzı ve kokusu olan bu güzel ülke.”


67 yaşındaki Bayan Komara, dünyanın en kalabalık Müslüman ulusunun ve dünyadaki en büyük takımada ülkesinin profilini yükseltmeye kararlı, utanmaz bir Endonezya savunucusu olarak konuşuyor.

Üstünlük belirten sıfatların dışında, Bayan Komara’nın anavatanı, 275 milyondan fazla nüfusuna rağmen hafif bir uluslararası karaktere sahiptir. Ülkenin dünya çapında bilinen herhangi bir markası yoktur. Endonezya’nın herhangi bir kısmı yurtdışında biliniyorsa, burası bir Hindu tatil adası olan Bali’dir, sanki Hawaii tüm Amerika Birleşik Devletleri’ni temsil ediyormuş gibi.

Güneydoğu Asya’nın bu bölümünde ortaya çıkan birkaç kelime İngilizce’de yerleşmiş olsa da – pirinç “çeltik”, “gecko” ve “run amok” – hem yerel bir kelime hem de yerli bir ifade olan “batik” nadirdir.


Zanaatkarlar, Java’da popüler olan bir batik biçiminde kumaşa noktasal bir hassasiyetle balmumu uygular ve boyaya dayanıklı sıvıyı dar bir bakır kaptan damlatır. Yarattıkları desenler, doğanın coşkusunu yansıtıyor: girift çiçekler, efsanevi hayvanlar ve tropikal bitki örtüsü.

Kravat boyasının en büyük destekçilerinden bazıları, 19. yüzyılın ortalarında kadın girişimcilerdi. Kadınlar ayrıca balmumu damlatma işlemine hakim olma eğilimindeydiler.


2009 yılında UNESCO, Endonezya batikini “İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası” ilan etti. Bu tanınma, bir ulusun kültürel mirasını korumayı amaçlar, ancak gelenekleri de katılaştırabilir. Ve Bayan Komara, Endonezya toplumuna dahil olmasına rağmen dikkatini batik boyaya çevirdiğinde çok tehlikedeydi.

Devlet memurları tarafından giyilen batik gömleklerin kutulu kesimleri, masaya bağlı vücudu kamufle etmek için tasarlanmış olabilirdi, ancak geçmiş bir neslin modasını çağrıştırdılar. Batik boyamada kullanılan pamuğun çoğu Endonezya’da yetiştirilmemişti, bu da bu sanatın özgünlüğünü gölgeliyordu. Ayrıca, belirli kalıpların yalnızca ayrıcalıklı bir azınlık tarafından giyilmesi gerektiğini söyleyen gelenekler de kısıtlayıcıydı. Örneğin, hançer benzeri bir köşegen ve efsanevi bir kuşun tek kanadı krallara ayrılmıştı.


Komara Hanım bu tür tabuları hiçe saymadı.

Textiles of Indonesia kitabının baş yazarlarından biri olan araştırmacı ve sanat tüccarı Thomas Murray, diğer birkaç Endonezyalı tasarımcıyla birlikte, Bayan Komara’nın sanat biçimini yerli karakterini silmeden yeniden tasarladığını söyledi. “Heyecan verici olan kültürler arası ve zamanlar arası tozlaşma.”


Bayan Komara, etnik olarak Çinli ve diğer birçok işletmenin yanı sıra batik boya tasarlayan ve üreten bir azınlık grubuna ait. Çinli Endonezyalılar, 1960’larda ve 1990’larda Endonezya’da ölümcül nöbetler de dahil olmak üzere zulüm dalgalarına maruz kaldılar. Birçoğu ülkeyi terk etti.

Bayan Komara’nın babası bir seyahat acentesinde çalıştı ve o 4 yaşındayken ailesiyle birlikte Hong Kong’a taşındı. Bir Katolik okuluna gitti ama Maryknoll kardeşlerin disiplininden hoşlanmadı. Dünyanın yedi günden daha kısa sürede nasıl yaratılabileceğini sorguladığı için ona “çirkin” dediler, dedi.

Bayan Komara, gençken okulu bıraktığını ve üstsüz barların denizcileri cezbettiği ve müşterilere congee sıçrattığı Hong Kong’un arka sokaklarında dolaştığını söyledi. -ish’e odaklanan Avrupalı bir kurum olan Jimmy’s Kitchen’da yemek yedi ve kör adamların bir Çin yaylı çalgısı olan erhu’dan nostalji uyandırmasını dinledi.


“Etrafta dolaştım” dedi. “Tüm manzaraları ve kokuları aldım.”

Komara Hanım 12 yaşındayken babası öldü. Aile, Endonezya’nın başkenti Cakarta’ya geri döndü. Orada da takıldı, özellikle de antika dükkanlarıyla dolu Çin Mahallesi’nde. Ekonomik çıkarları tekelleştirdiği düşünülen Çinli Endonezyalılara ara sıra uygulanan şiddetin onu korkutmadığını söyledi.

Annesi Metodist bir öğretmenin çocuğu olarak dünyaya geldi, ancak öksüz kaldı ve günde beş vakit namaz kılan Müslüman bir adam tarafından evlat edinildi. Bayan Komara büyürken isyanlar çıktığında annesi barış hediyesi olarak büyük tencerelerde yemek pişirirdi.


Endonezya, tektonik plakaların çarpıştığı ve başka fay hatlarına sahip olduğu Ateş Çemberi olarak bilinen yerde bulunuyor.

Bayan Komara, “Doğal afetler diyarındayız: volkanlar, depremler, tsunamiler, her neyse, anladık” dedi. “Ama aynı zamanda, tek bir kişinin anlayamayacağı bir çeşitlilik ülkesiyiz çünkü bir saat araba kullanıyorsunuz ve insanlar zaten farklı bir lehçe konuşuyor ve farklı bir sos yiyor. Zevk alıyor ve özümsüyorsun.”


Bayan Komara, tekstil koleksiyonunu akademik ve profesyonel bir ilgi alanına dönüştürmesine yardımcı olan bir arkeolog ve antropologla evliydi.

Batik’in 13. yüzyılda Hindu-Budist Majapahit İmparatorluğu’nun Java’dan bir okyanus krallığını yönettiği ve Madagaskar’a kadar tekneler gönderdiği zaman yapıldığını öğrendi. Takımadaların dört bir yanından tekstil ürünleri topladı ve doğal boyalar üreten yağmur ormanlarının bolluğundan memnun kaldı.

Zanaatlarının uzun ömürlülüğünden endişe duyan eski tekstilcilerle arkadaş oldu. Şu anda BINhouse için dokumacılar, kravat boyacılar, terziler ve elyaf işçileri de dahil olmak üzere yüzlerce zanaatkârı istihdam ediyor.

BINhouse’un sattığı en iyi kumaşlardan bazıları, ipeğe uygulanan batikler de dahil olmak üzere, bir yıldan fazla dayanır ve binlerce dolara mal olur. Geleneksel olarak, böyle bir el dokuması kumaş bir kadının çeyizinin bir parçasıydı. Bayan Komara, bu tekstillerin kesilmemesi gerektiğini, canlı bir vücudun parçalara ayrılmasından daha fazla olmadığını söyledi. Tek parça kumaştan yapılan dekoratif duvar askıları, eşarplar veya saronlar olarak kullanılabilirler.


Bayan Komara’nın BINhouse tasarımları farklı ilhamlara dayanıyor: Sahilde bir dalganın bıraktığı iz veya Jakarta’daki birçok trafik sıkışıklığından birinde görülebilen bir sokak lambasının parlaması. Paleti tropikal.


Tekstil tarihçisi ve Tracing Patterns Foundation’ın kurucusu Sandra Sardjono, “Bir sanat tarihçisi olarak, değişimi hiç sevmeyen insanlar görüyorum, ancak Obin gibi tekstilin yaşayan bir gelenek olduğunu anlayan daha fazla insana ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum” dedi. Berkeley, California’da geleneksel tekstil uygulamalarını keşfetmek için.

Yarım asırdır Bayan Komara, Güneydoğu Asya’nın bazı bölgelerinde sarong ile giyilen bedene oturan bir bluz olan kebaya’yı tasarlayıp yeniden çalıştığını söyledi. Forma uyan kıyafet, bir tüccar tarafından getirilen bir Arap inancının animist, Hindu, Budist ve diğer etkilerle karıştığı Endonezya’da gelişen senkretik İslam formunu bir şekilde somutlaştırıyor. Endonezya’nın ulusal havayolu şirketi Garuda Indonesia için Bayan Komara, uçuş görevlileri için bir kebaya üniforması tasarladı.

Bayan Komara, “Bu en seksi ve en şehvetli kıyafet,” dedi.

Endonezyalıların yüzde 85’inden fazlası Müslüman ve son yıllarda kadınlar Endonezya’da cilbab adı verilen muhafazakar elbise ve başörtüsü benimsemeye başladılar. Bayan Komara, koleksiyonunu genişleyen tunikler ve şapkalar için mevcut tercihi içerecek şekilde genişletti.

“Geleneksel bizim tarzımızdır ve modern düşünce tarzımızdır” dedi. “Her kumaş yaşayan bir hikaye anlatır.”
 
Üst