Hollandalı moda tasarımcısı Iris van Herpen kendini sanata adamıştır

OgreMan

Global Mod
Global Mod
Düzenli müşterileri arasında Beyoncé, Björk ve Tilda Swinton'un da yer aldığı Hollandalı moda tasarımcısı Iris van Herpen, heykelleri andıran göz kamaştırıcı haute couture parçalarıyla tanınıyor.

Şimdi denklemin tersten de işlediğini göstermek istiyor: O bir moda tasarımcısı değil, sadece vücut için parçalar yapan bir sanatçı.

Van Herpen, Paris Haute Couture Haftası kapsamında 24 Haziran'da planlaması bir yıl süren ancak yalnızca 45 dakika sürecek olan “Hybrid” adlı bir sanat sergisi planlıyor.

Neden sadece 45 dakika? Bu bir yoga dersinden, birkaç Netflix bölümünden veya kestirmeden daha kısadır.

Tasarımcı, Moda Haftası'ndaki olağan sunumuyla karşılaştırıldığında bunun uzun bir süre olduğunu söyledi.


“Normalde bir defile yalnızca 15 dakika sürüyor çünkü seyirciler bir defileden diğerine geçiyor. Yani bu kurulum için bu çok uzun bir süre” dedi. “Bu gösteri gerçekten hibrit bir performans” diye ekledi. “Kurulumu yapan canlı sanatçılar var ve fiziksel olarak zorlu olacak.”


Geçenlerde bir öğleden sonra van Herpen, Batı Amsterdam'daki yemyeşil bir parktaki eski elektrik santrali binalarından oluşan bir kompleks olan Westerpark'ın merkezindeki havadar stüdyosunda bir muhabiri karşıladı.

Hollanda'nın başkentindeki iki stüdyosundan biridir. Buradan 12 dakikalık yürüme mesafesindeki “beden çalışmalarını” yarattığı couture stüdyosu, en büyük yeni sanat eserlerini asmaya yetecek kadar yüksek değildi. Burada kirişlerin beş metre üzerinde sallanıyorlar.

Sürekli değişen bulutları çerçeveleyen kemerli pencerelerin önünde, kurumuş yağlı boya ve boyalı ipek sıçramalarından yapılmış, dönen şekillerle süslenmiş bir tül perde asılıdır. Bu, Paris'te sergilenen heykeller arasında yer alan son çalışmalarından biri olan “Bilinmeyenlerin Ağırlıksızlığı”.


Üst katta, ipek organze kıvrımlardan ve 3D baskılı nesnelerden yapılan tasarımlar için bir “tuval” görevi gören çelik çubukların üzerine üç ilave tül paneli geriliyor. Dekoratif desenler tarih öncesi fosilleri, iskeletleri veya kumsalda çürüyen kuşları temsil ediyor olabilir; daha doğrusu bu üçünün hayali bir birleşimi olabilir.

“Çalışmalarım her zaman disiplinler arası olmuştur” diye devam etti ve şöyle devam etti: “Sanat, mimari, bilim ve couture arasında gerçekten güçlü bir bağ olduğunu hissediyorum. Ben de sergiyle bunu yapıyorum” diye ekledi ve “kendimize, yaratıcılara ve izleyicilere koyduğumuz sınırları bırakmaya çalışıyorum.”


Tül, ipek ve 3D baskı uzun zamandır van Herpen'in tercih ettiği malzemelerdir ve bu malzemeleri kullanarak hem asil hem de kuş tarzı elbiseler ve sıra dışı başlıklar yaratır. Moda parçaları hem fütüristik hem de orijinaldir ve çağdaş sanatın yanı sıra bilim ve antropolojiye olan hayranlığını da yansıtmaktadır.

Ancak Museé des Arts'ta “Duyuları Şekillendirmek” adlı büyük bir retrospektif için 15 yıl boyunca “görünüşler” topladıktan sonra, Dekoratif Paris'te (nisan ayında kapandı) ve Hollanda Kraliçesi Máxima ve Fransa'nın First Lady'si Brigitte Macron için özel elbiseler tasarlayan van Herpen, başka bir tutkusu olduğunu fark etti.

İnsan formuyla bağlantılı olmayan işler yaratmak, “kendi yaratıcı sürecim içinde yeni bir alan keşfetmek” dedi. “Beden öyle bir odak noktası ki benim için gerçekten özgürlüğü bulmakla ilgiliydi. Bedenin ötesinde ne yaptığımı görmek istedim çünkü bende couture'den daha fazlası olduğunu düşünüyorum.”


Kısmen yavaşlamakla da ilgiliydi. Van Herpen, 2023 yılına gelindiğinde 17 yıl boyunca her iki yılda bir koleksiyonlarının defilelerine ev sahipliği yapıyordu. Ocak ayında, yeni sanat eserlerine odaklanmak için Paris'teki İlkbahar 2024 koleksiyonu sunumunu atlamaya karar verdi.


Van Herpen, ortaya çıkan sergiyi toplamda dokuz eseri içerecek bir “melez sanat enstalasyonu” olarak adlandırıyor: Westerpark stüdyosunda dört büyük eser ve “sanatçılar” olarak adlandırdığı kişileri içeren diğer beş eser.

Tipik bir defiledeki modeller gibi podyumda koşmak yerine, yerlerinde durmalarını sağlayan “görünmez bir yapı kullanılarak” askıya alınacaklar. Her gösteri sırasında sanatçıların büyük ölçüde hareketsiz ve havada kalacağını açıkladı.

Eserleri bu şekilde sunmanın “oldukça zorlayıcı olacağını” itiraf etti. “Yükseklikten korkmamalısın” diye ekledi. “Çok sağlam olmalısın.”

Seyircinin moda basınından, müze küratörlerinden ve diğer sanat dünyasından isimlerden oluşmasını bekleyen sanatçı, 45 dakikalık yayın süresinin tüm beklentileri aşacağına inanıyor. “Bazılarına çok uzun, bazılarına ise çok kısa gelecek” dedi. Bir müzede olduğu gibi galeride de seyirciler için banklar kuruluyor.


Van Herpen, 2025'in başlarından itibaren eserlerin daha kalıcı olarak sergilenmesi için şu anda bir müzeyle görüşmelerde bulunduğunu söyledi. Ancak henüz ayrıntıları açıklayamıyor.


Hem şeffaf hem de sağlam olan tül “kanvası” sıklıkla bale kostümlerinde kullanılıyor; bu da Van Herpen'in bir zamanlar dansçı olduğunu hatırlatıyor. Bu parıldayan yüzeyin üzerine, kalın impasto ile kaplanmış yağlı boya katmanları ve elle katlanmış ipek ve 3D baskıdan yapılmış tasarımlar gibi heykelsi unsurlar ekledi.

Yeni çalışmalarından biri olan “Kadim Atalar” için araştırmalardan ilham aldı. Emmanuel Farge, Kanser araştırma ve tedavi merkezi olan Fransız Institut Curie'de Fransız biyokimyacı. Farge, ilkel deniz organizmalarının hücresel yapısının kısmen dalgaların hareketiyle belirlendiğini keşfetti.

Tülün içine gömülen üç boyutlu heykelsi unsurlar, at nalı yengeçlerini ve deniz kuşu iskeletlerini anımsatıyor. Van Herpen, “Yapılar hem geçmişi hem de geleceği işaret ediyor, çünkü bu organizmalar sürekli değişiyor” dedi.


En büyük iki asılı heykel olan “Bilinmeyen'in Ağırlıksızlığı” ve “Ruhun Koru”nu otoportreler olarak tanımladı; ancak bunlar tamamen soyut ve onun duygusal durumunu daha çok yansıtıyor.


Son yıllarda iç yaşamının dönüşüme odaklandığını açıkladı. Arkadaşı ve meslektaşı Salvador Breed ile Amsterdam'dan taşındı. Het Twiskeşehrin kuzeyinde, birçok kuş türüyle tanınan, arabayla yaklaşık yarım saat uzaklıktaki sulak alan doğa koruma alanı.

Köpeğiyle yaptığı uzun günlük yürüyüşlerde sık sık doğanın ayrışma ve yenilenme yeteneğini düşündüğünü açıkladı. “Şimdi odak noktam sabit bir varoluş halinden ziyade bir geçiştir” dedi.

Van Herpen sanat alanında daha da ileri gitmeyi ve belki de insan vücudu için kıyafet yaratmanın getirdiği kısıtlamalardan kurtulmayı mı planlıyor?

Güzel sanatlara yönelme sırası hakkında “Geleceği asla göremiyorum ama bunun kalıcı olduğunu biliyorum” dedi. “Ben bu farklı etkilere ihtiyaç duyan bir insanım; Eğer sadece tek bir şeye odaklanırsam bu bana doğru ivmeyi vermez.”

Şöyle ekledi: “Couture'den ayrılmıyorum ama bunu diğerinden de bırakmıyorum” – doğru kelimeyi bulmak için durakladı – “boyut. Gerçekten o anda ortaya çıkması gerektiğini düşündüğüm parçalar üzerinde çalışma özgürlüğünü almayı planlıyorum.


Iris van Herpen'in yeni sergisi “Hybrid”, 24 Haziran'da saat 11.30'da Paris'te 53 Boulevard Haussmann'da açılıyor.
 
Üst